69 woensdag 26 januari 2011, Senegambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 69 woensdag 26 januari 2011, Senegambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

69 woensdag 26 januari 2011, Senegambia

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 Januari 2011 | Gambia, Banjul

Mama, vriendinnetje Manima en ik zijn uit eten. Voor de zoveelste keer vier ik " de laatste avond". Met pizza deze keer. " Wat wil je erop?" Lezen is er niet bij, dus speurt Mama op de foto naar iets herkenbaars. " This thing.." zegt ze verlekkerd en wijst op een garnaal. Dat wordt dus garnalenpizza.
We hebben ons een rotje gewerkt vandaag. Met vrouw en macht ging het ene t-shirt na de andere handdoek het verfbad in. Spannend, want toch altijd weer een wonder hoe het eruit komt. Indigo is duidelijk niet gelukt. Maar ik hoorde dan ook vanavond pas van Mama dat de juf het nog nooit gedaan had met indigo-blauw. Mooie boel. De tassen zijn ronduit prachtig geworden. De T-shirts ook, maar daar kon Mama mijn leiding wel een beetje bij gebruiken. Ze was het overzicht even helemaal kwijt. En bovendien heeft ze nog geen idee wat de ene kleur over de andere doet. Al doende komt ze erachter dat rood en geel oranje oplevert en dat een lichte kleur op donker niet werkt. Twee dagen zijn we er mee doende geweest. De jeep ligt vol met allerhande zakken en tassen. Hoe dat allemaal naar Nederland moet komen.. dat wordt nog flink omkopen..

Te moe om vanavond terug naar Mariatou in Gunjur te gaan, ben ik nog een nachtje in Mama's gastgezin. Het kon niet anders. Morgenochtend vroeg nog naar de bank om een rekening voor haar te openen. Want wat is een winkeltje nou zonder bankrekening?? En daarna op huis aan. De boel een beetje inpakken en 's avonds naar Kartong. Afscheid nemen van D.'s familie en dan is het gebeurd

"Ik ben de armoe zat" bedacht ik me bijna hardop toen ik in de taxi naar de pizzeria zat. Iedereen loopt maar lachend en tevreden rond tussen de verroeste golfplaten, tussen wapperende oude lappen. Ik wil gewoon weer even Nederlands zijn. De gekste plaatsen herinner ik me. Van een stek op de Albert Cuyp tot de achtertuin van iemand die me auto onderdelen sponsorde ergens hoog in Noord Holland.
Kortom, het is tijd om naar huis te gaan. Mijn familie neem ik in mijn hart mee. Misschien kunnen ze eens bij mij komen. En anders kom ik maar gewoon weer naar hier. Maar niet meer zo lang. Een maandje of zo. Geheid dat ik dat dan weer te kort vindt...
Tot gauw allemaal! Want dat ik jullie gauw hoop te zien/knuffelen/etc is zeker! liefs van Tien

  • 26 Januari 2011 - 23:24

    Anneke:

    Lieve Tien,

    Goede reis en tot binnenkort dan...
    Mooi die laatste zin

    Tot gauw allemaal! Want dat ik jullie gauw hoop te zien/knuffelen/etc is zeker!

    Omdat het zowel voor hier als voor daar geldt.
    Heel mooi zoals jij "het" gevonden hebt.

    liefs Anneke.

  • 26 Januari 2011 - 23:53

    Anke:

    Nog één nachtje slapen...... en dan: GOEIE REIS!!!

    Groet,
    Anke & fam.

  • 27 Januari 2011 - 09:14

    Myrthe:

    Zoals jij je dingen herinnert, zo herinneren wij ons hoe je hier binnen kwam stormen! Wat een energie.
    Gaan we, als je terug bent eens een pizza eten: met "this thing"er op hoef ik niet, maar er is vast wel een andere lekkere!
    Goeie reis!
    Oud-Hollandsche Knuffel!
    Myrthe

  • 27 Januari 2011 - 10:01

    Trudeska En Marcelli:

    Hoi Tienemien!

    Succes met al het afscheid nemen een een goede reis toegewenst!

    Liefs,Trudi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 355062

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: