achteraf.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu achteraf.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

achteraf..

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

31 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Op de dag van vertrek moest ik mijn belofte nog nakomen: foto´s nemen van de bijenfarm "Jalisut Beekeeping Organisation" in Gunjur.
Niet dat ik veel van het verhaal begreep dat Sulijman me vertelde, toch werd me wel duidelijk dat hij - zoals iedere Gambiaan - op zoek was naar sponsors.
Ik vind het een aardig project en daarom verdient het zeker aandacht.

De bijenfarm bestaat uit een bloementuin, waar achterin een aantal bijenkorven geplaatst zijn. Daarin zijn op dit moment twee kolonie's bijen actief. Het project is een initiatief van Sulijman en wordt ondersteund door een soort " bestuur". Voor ik het weet ben ik daar opeens lid van, met als verantwoordelijkheid "public relations".

Alsof ik niets anders aan mijn hoofd heb, spring ik op de fiets op weg naar Jalisut bijenfarm. Het is een uur voor vertrek naar het vliegveld. Sulijman ontvangt me uitgebreid en loodst me het kleine huisje binnen. Wat is de bedoeling? Hij lijkt zelf niet goed te weten wat er moet gebeuren en bladert eindeloos door stapels papieren. "Schiet nou op man!" denk ik. Het initiatief is inmiddels geheel aan mijn kant. Ik loop naar de bijenkorven buiten. Sulijman sloft achter mij aan en blijft maar doorpraten over..ja over wat eigenlijk? Zijn stem is zacht. Te zacht, ik heb het even opgegeven om het te verstaan. Geen tijd. Ik laat hem praten en doe ondertussen waar ik volgens mij voor gekomen ben: plaatjes schieten.

Na een half uur zwaait hij me uit, niet nadat hij me een pot honing cadeau gedaan heeft. Mmmh! Als die maar heel blijft in het vliegtuig..

Amsterdam.
En daar zit ik dan nu met zijn papieren voor me. Mijn Engels (en dat van hem) is nog steeds niet je dat, maar cijfers kan iedereen begrijpen.
Het kopje "Estimated operation costs" beslaat zowel de apparatuur als de omheining van de tuin. Met een totaal van 99 duizend dalasis (99x 30 euro= 3000 euro?) hoopt Jalisut een "stukje" verder te komen.

Bijen-liefhebbers cq sponsors/donateurs kunnen via mij contact opnemen met Mr. Sulijman

.. maar een zakje zaad is ook leuk!!

  • 31 Augustus 2010 - 15:24

    Anke:

    Tien!
    Wat heeft deze Bijenboer zijn zaakjes netjes voor elkaar. Het is triest in de bijenwereld: er breken ziekten uit, imkers zitten met uitstervende volken, Varroamijt en andere ongemakken. In Wageningen zit Het Bijenhuis, daar weten ze en hebben ze alles over de Imkerij. En ze zijn ook geïnteresseerd in wat verder des bij's is. Misschien kun je via hen - Wageningen, WUR, internationaal, hulpprogramma's, studenten, hoogleraren etc.- een lijntje tot stand brengen. Net iets voor jou!
    Lieve groet,
    Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 355100

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: