06 zondag 17 juli 2011 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 06 zondag 17 juli 2011 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

06 zondag 17 juli 2011

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Juli 2011 | Gambia, Banjul

De regen is vannacht met bakken uit de hemel gevallen. Niet dat ik er ook maar ietsje meer van meegekregen heb dan het beginnetje, want daarna lag ik eindelijk eens direct in diepe slaap. Drie flinke glazen witte wijn doen wonderen.
Het was een top-avond. Veel te vroeg waren we in de Chossaan-bar om Djanko’s verjaardag te vieren. Eindelijk was het dan toch 12 uur middernacht. Mama viel om van de slaap maar Jay animeerde de boel en al Happy Birthday zingend maakten we een kringetje en stonden midden in de kroeg te dansen. Heel schattig hoe Djanko stond te glunderen met zoveel aandacht voor hem.
Ik verlangde hevig naar Mbalax-music uit Senegal en bleef hopen op de komst van een andere dan de Chossaan-huisband. Om twee uur was het zover. Prachtige drums, een voice waar Youssou N’dour trots op zou zijn en twee dansers….! Twee broertjes die de acrobatische Sabar tot in het absurde beheersten. Schaamteloos schokten ze op de muziek met hun bekken of sprongen razendsnel wijdbeens in het rond. Ik had genoeg wijn op om geen last meer van mijn lijf te hebben en had het lef om – wat later bleek – met een elastieken man te mogen dansen. Een giller hoe dat toch altijd weer lof oogst, een toubab in Afrikaanse stijl die flamencodans combineert met de kont-achteruit-dans die de vrouwen hier plegen te demonstreren.
Kortom, genieten-van-de-bovenste-plank. En Djanko niet eens jaloers..

De volgende ochtend ontbijt met zijn allen en ik als enige een houten kop . Normaal hou ik rekening met Djanko’s moslim zijn en drink geen alcohol. Eigen belang, want kussen is dan uit den boze. Nu heb ik een koortslip en er is dus toch geen eer aan te behalen. Bovendien waren er genoeg andere privé- redenen om eens even flink los te gaan ;-) Met gewenst effect.
Vanmiddag met de auto naar het strand met Happy,Tineke en Djanko. Morgen begint de werkweek weer. Mama gaat naar school, Tineke gaat de winkel openen en Djanko begint op de Bee-farm met stenen maken.

En zo ben ik vanavond in alle rust allen met sponsordochter Mama. Het komt meestal meteen tot een intiem gesprek over haar toekomst of wat daar verband mee houdt. Ook haar familieverleden laat zich soms gelden en ik ben blij dat ik er dan ben om haar te troosten. Met haar inmiddels 19 jaren kruipt ze bij me op schoot en maakt zich zo klein mogelijk. “I am a baby” fluistert ze. Ik aai over haar gesluierde hoofdje en voel de werveltjes op haar magere rug. Altijd verbaas ik me weer: zo heb je niks, en zo heb je een dochter. Een grote nog wel..

  • 18 Juli 2011 - 04:54

    Marjet:

    Mooi Tien!! Klinkt heel gezellig!
    Hier is het ook regentijd, het is ongelofelijk hoeveel er uit de lucht komt. Nieuwtjes: ik heb mijn Bacherlor afgerond, joepie! En Vera heeft gister haar A-diploma gehaald!!! Een mijlpaal! Ze is ape-trots en ze deed het geweldig! Op naaar de Master en B en C! XXXX

  • 18 Juli 2011 - 04:55

    Marjet:

    en wat bedoel je met "stenen maken"??

  • 18 Juli 2011 - 06:44

    Marjolijn:

    Hier van het zelfde laken een pak........heel veel regen...!!
    Je mist dus niks.
    Veel plezier nog.

  • 18 Juli 2011 - 21:07

    Tineke Kalis:

    @ Marjet: gefeliciteerd! En Vera ook!
    toelichting op stenen maken: stenenom iets te metselen kun je hier niet kopen. Die maak je met zand en cement door het mengsel in een mal te gieten. Even wachten en dan de mal omkeren en leegschudden. De blokken hebben ong. 3 dagen nodig om te drogen Daarna kun je er mee gaan bouwen en vast metselen. Zand is vaakniet voorradig of te duur. Dan graaf je gewoon grond op uit de compound. Dat doet Sulijman dus. Zal later een foto plaatsen van de mur (fence) zoals die nu is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 355205

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: