15 vorige week ergens- juli 2011 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 15 vorige week ergens- juli 2011 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

15 vorige week ergens- juli 2011

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

27 Juli 2011 | Gambia, Gunjur

Het loopt al tegen vieren als ik met het wrak bij de Bee-farm aankom. Ik heb Sulijman beloofd te helpen met het wegbrengen van de hyves – bijenkisten - naar de bush. De vorige keer hebben we de bijenkisten – gevuld met bijen! – opgehaald met een taxi. Dat moest in het donker vanwege de bijen. Een keer zo’n avontuur is wat mij betreft wel genoeg.
Nu gaan we lege kisten plaatsen. Sulijman hoopt dat er zich twee bijenkolonies zullen vestigen. Die zal hij mettertijd dan weer ophalen naar de farm brengen.
Met vier man – inclusief mezelf – en twee bijenkisten met toebehoren (waslatjes en golfplaten deksels) proppen we ons in de jeep en hobbelen op weg. Bij de politiecontrole maak ik er maar weer een geintje van. Dat scheelt een hoop gezeur. “Hello, here is the bee-taxi!” En inderdaad kan de geüniformeerde agent erom lachen en laat ons door. Hobbel één is genomen. Nu over de mainroad naar de plek waar Sulijman “gereserveerd” heeft.
Hobbel twee blijkt een watertje te zijn dat we moeten oversteken willen we de geheime plek bereiken. Geen nood. Er wordt een stevig palmblad gekapt en samen met een half verrotte stok moet dat een brug vormen. Mwah! Ben benieuwd of die tegen mijn gewicht bestand zijn. Zo licht als maar mogelijk is probeer ik erover te lopen en het loopt zowaar niet eens slecht af. Dan gaat het in ganzenpas de bush in.
Twee mannen met elk een kist op de nek, de derde met de golfplaten dakjes. En ik erachteraan met de camera.
De keiharde schermen van de palmbladeren zwiepen in mijn gezicht en ik ben allerminst gerust op slangen.De mannen kijken niet-begrijpend: “No….not here..” Als het hier niet is..waar dan wel?! Met een machete hakt Sulijman zich een pad vrij en brengt ons naar de plek waar hij de komst van de hyves keurig voorbereid heeft. Ik zie vier nogal gammele staketsels die klaarblijkelijk de kisten moeten gaan dragen straks. Een padvinder zou het niet beter doen: in de grond gestoken takken die middels riet aan elkaar geknoopt zijn. De hyves zwiepen dan ook lichtjes alle kanten op als ze erop gezet worden.Maar Sulijman heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt met de hyves. Hij plaatst de met was ingesmeerde latjes weer op de kisten en sluit ze af middels het golfplaten dakje. Steen erop en klaar!
Elke twee dagen zal hij naar de plek fietsen om de boel te controleren. Of er geen mieren bezit van de hyves hebben genomen en om te kijken of er al bijen activiteit is. En ook om te kijken of ze er überhaupt nog staan..

Het is alles redelijk snel gebeurd en vlak voor zonsondergang – mooie luchten! - keren we terug naar de Bee-farm. Weer een klus geklaard!

  • 27 Juli 2011 - 06:29

    Marjolijn:

    Ik hoop dat ze een goede oogst krijgen.
    Is alle moeite toch niet voor niets geweest..!!

  • 27 Juli 2011 - 06:54

    Anke:

    Wauw mooie foto's zeg! Wat een avontuur weer. Succes!

  • 27 Juli 2011 - 09:07

    Yvonne:

    Ik wens iedereen daar veel succes!
    Tien, geniet nog maar flink van je laatste dagen daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Gunjur

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 355235

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: