16 woensdag 27 juli 2011 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 16 woensdag 27 juli 2011 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

16 woensdag 27 juli 2011

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

27 Juli 2011 | Gambia, Gunjur

Het wrak ga ik maar vergeten. Hij ligt in nog veel meer onderdelen uiteen dan gisteren. De eigenaar blijft optimistisch – wat kan hij anders.. – en zegt dat de auto waarschijnlijk om 12 uur wel klaar is. Het is nu zes uur later en ik ga niet eens meer kijken. Weer door de hitte sjokken, zoals ik de hele dag al doe. Ik ben al geen loper en zit dan ook uitgevloerd op bed nu.
Ik mag dan negeren dat ik vrijdag vertrek, toch tikt de tijd door en moeten er nog steeds dingen goed geregeld worden. Waar en aan wie ik het geld voor de komende maanden in bewaring geef bijvoorbeeld, heeft heel wat voeten in de aarde. Ik kan zoon Fansu moeilijk rond laten lopen met geld voor boeken en vier maanden weekgeld. En Mariatou dito. Niet dat ik ze niet vertrouw, maar het is domweg te moeilijk gezien de Ramadan die voor de deur staat om niet aan het geld te komen. Wat ze hier doen is het naar de shop brengen. De eigenaar houdt precies bij wat ze kopen en regelt het zo dat ze genoeg hebben voor de overeengekomen periode. Omdat ik daar geen ervaring mee heb, probeer ik het eerst met een klein beetje: zeven weken geld voor Mariatou. Gaat dat fout dan is er niet teveel verloren. De rest gaat Fatou Headmistress van de Preschool beheren. Ze heeft het afgelopen jaar bewezen dat ze het geld goed kan beheren. Ze geeft Mariatou elke maandag haar weekgeld. Ik heb haar ook wat extra gegeven voor Ramadan, als stimulans om het zo goed te blijven doen.
Mariatou heeft Happy en Tineke uitgenodigd om te komen eten vanavond. Het zou leuk zijn als Djanko er ook bij kon zijn. Maar die staat nu nog te metselen. En zonder auto even op en neer naar Kartong om te badderen en om te kleden is bijna niet te doen. Dat ik nou net op het eind geen auto heb..
De internetstick heb ik ook beloofd terug te geven vanavond. Dus dit zal wel het laatste verslagje vanuit hier worden.
Morgen ga ik naar Kartong afscheid van Djanko’s familie nemen. En op het laatste nippertje probeer ik hem nog zover te krijgen Engelse les te nemen bij iemand in zijn dorp. Dan zou hij misschien in mei de toelatingstest voor de Hotelschool kunnen doen. Een hele tijd heb ik dat idee maar weer laten zitten, niet wetend hoe we het aan moesten pakken. Maar nu ik van twee mensen weet dat ze zojuist begonnen zijn aan een summercourse om komende winter misschien al werkzaam te kunnen zijn in de toeristensector, pak ik het oude idee toch maar weer op. Wat Djanko daarvan vindt? Ach, die vindt alles goed, als het maar werk is. En verder krijg ik niet echt hoogte van hem wat dat betreft. Soms irriteert het me mateloos dat het lijkt of ik de enige ben die zich druk maakt om zijn toekomst. Dan roep ik “I give up”. Steevast reageert hij dan verschrikt met “No Tinika, not that!!” Alsof dat me veel wijzer maakt..
Zucht. Ik probeer de negatieve gedachte dat het nooit wat wordt hier te onderdrukken en plaats te maken voor genieten van wat wel lukt en wel mooi is. Tegen de klippen op.
Kleine Malang bijvoorbeeld die begint te praten. Zo schattig hoe hij buurmeisje Jaje probeert te roepen. Hoe hij vanochtend lief op de grond zat te spelen met de vormendoos die ik hem heb gegeven. Hoe hij geniet als ik het keteltje water over zijn koppie en zijn lijfje giet.. Hoe.. hoe… hoe.. opeens moet ik janken. Het is een eindeloze mix van plus en minpunten. Maar wat absoluut zeker is: ik zal ze straks vreselijk missen. Trouwens, het hele leven hier, hoe primitief ook..

  • 28 Juli 2011 - 06:09

    Marjolijn:

    Ja, daar is meer nodig, dan alle tijd die jij er nu al insteekt en je uit de naad werkt.
    Maar je moet toch maar proberen te denken dat alle kleine beetjes helpen en ooit zullen ze er veel plezier aan hebben en met veel plezier aan jou terug denken.
    Goede terugreis meis en weer een welkom thuis.

  • 28 Juli 2011 - 07:16

    Marjet:

    Mooi Tien!
    Ben trots op je :-)))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Gunjur

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 355170

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: