17 donderdag 28 juli 2011 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 17 donderdag 28 juli 2011 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

17 donderdag 28 juli 2011

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

31 Juli 2011 | Gambia, Banjul

Over het zandpad fiets ik terug naar Djanko’s compound. Dikke regendruppels vallen op mijn broek, maar zijn al verdampt voor ik aankom. Het wachten is nog steeds op een serieuze bui.
Geluk stroomt door mijn lijf. Ik heb zojuist een bliksembezoekje aan Kaddy’s compound gebracht. Bij haar maakte ik in 2008 voor het eerst kennis met het fenomeen Namegiving. Een soort doopfeest bij de geboorte van een baby. Haar zoontje was net geboren toen ik langskwam: “it’ s a Babyboy! A Boy!” riep iedereen en nodigden me binnen in het donkere kamertje waar Kaddy met haar baby op bed lag. Ik moest het een naam geven en noemde hem Pappish, naar de chauffeur die me bracht en die ook zo klein van stuk was. Sindsdien werd het mijn petekind en neem ik altijd iets voor hem en zijn moeder mee. Inmiddels is hij drie jaar en praat. Hij heeft van zijn moeder geleerd me altijd te roepen als ik per fiets of jeep langs rijdt. ”Mama! Mama! Mama!” Hij staat dan trappelend aan de weg. Slim, want zo vergeet ik ze nooit. De familie is onderhand alweer uitgebreid met een zusje en het gezin telt nu vijf kinderen. “Allah’s wil” moet ik geloven, als ik vraag of het niet genoeg is. Dan glimlacht Kaddy verlegen en trekt een spijtig mondje. Inmiddels heb ik het niet kunnen laten voor Pappish oudere zusje een mooi jurkje en Birkenstock slippers te kopen. Knalroze look-a-likes. Ze glundert als ik het jurkje voorhoudt. En Pappish staat op rood-wit-blauw-oranje klompjes te dansen. De rest van de familie is even blij met de tweedehandskleding. Voor iedereen wat.
Kaddy knuffelt als geen ander als ze me bedankt. Met heuse kussen (!) bedekt ze mijn wangen. Ik glunder ook, geniet. Gewoon even lekker verwennen. Het hoort er allemaal bij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 355168

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: