08 dinsdag 19 juli 2011, Kololi - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 08 dinsdag 19 juli 2011, Kololi - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

08 dinsdag 19 juli 2011, Kololi

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 Juli 2011 | Gambia, Banjul

Als een blinde loop ik achter Mama aan. Een pas achter haar, mijn hand op haar schouder. Het is half acht ’s avonds. We worden verblind door de langzaam rijdende auto’s die ons tegemoet komen. Soms met keiharde lampen, vaker knipogend met slechts één lamp. Ik hou mijn hand boven mijn ogen om nog een beetje te kunnen zien waar ik loop. Het is modder all over na de ’s middags gevallen regen. Hink-stap-sprong lopen we naast het afgevreten asfalt, op weg naar “restaurant” Kaddy Kaddy. Het is een schimmenwereld vol met langgerekte schaduwen. De schimmen doemen op in het schijnsel van de auto’s, maar zijn ook net zo snel weer verdwenen in het duister. Als mijn ogen enigszins gewend zijn aan het duister ontwaar ik de mensen aan de overkant van de weg. Ze lijken nog het meest op snelwandelaars die de vierdaagse lopen. “Mama, what are they doing there? Where are they going?”. Mama lacht: “Nothing, they just walk”. Weer een raadsel opgelost.
Eigenlijk vind ik dat ook zo interessant van het lokale leven hier. Je weet nooit hoe het zit. Wat de reden is dat ze iets doen of juist niet doen. Reden is misschien ook wel precies waar het om gaat: denken is iets voor Europeanen. Afrikanen doen gewoon. Alles concreet, geen gepieker. No problem.
Ik hou van die donkere wereld. Het is spannend, spookachtig. Het mag dan ook een verrassing heten als we onverhoopt een mij welbekend hel verlicht winkeltje binnen stappen. “Are we here?!” vraag ik verbaasd. “Welcome bosslady, long time” verwelkomt de shopeigenaar me. Het is het winkeltje waar we na schooltijd vaak even langs gingen om een softdrink te kopen. Tijd om het ter plekke op te drinken hadden de meiden – Mama en haar schoolvriendinnen – nooit. Flesjes meenemen naar huis mag niet en dus werd de inhoud over gegoten in een plastic zakje. Met ballonnen frisdrank aan hun mond repten ze zich naar huis om de “kontong” (lunch/rijst met..) klaar te maken.
Het zijn al die kleine dingen waarom ik het fijn vind om hier te zijn. Het welkom van iedereen, terwijl ik toch vijf maanden weg was. Ik realiseer me dat ik in Nederland elke dag , ieder uur aan Afrika denk. Er soms zelfs ben. In Afrika daarentegen denk ik vrijwel niet aan Europa. Het moet het hart zijn dat het verschil maakt, bedenk ik me. Tussen vier betonnen muren en een internetverbinding als venster op de wereld, is er geen hart, geen warmte. Wel luxe en alles binnen handbereik. Maar het hart is ver. Ik begrijp best dat ons klimaat dat met zich meebrengt. Hier gebeurt alles buiten, binnen slaap je alleen. En van Privacy heeft nog nooit iemand gehoord lijkt het wel. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Niemand zal zomaar binnenlopen. Je roept “kong-kong” staand voor het opbollende gordijn in de deuropening. En je wacht. Je praat door het gordijn met degene binnen tot je expliciet uitgenodigd wordt verder te komen.
Precies om al die andere gewoontes zou ik hier geen Toubab-leven willen leiden. Ik zit hier nu sinds vrijdag in het appartement van Kaye. Elke dag worden de tegelvloeren gedweild door haar hulp. Elke dag het bad geschrobd. Uit de televisie schalt Rihanna en Beyonce. Je was hoef je maar op een hoopje te gooien.
We hebben het er vaak over gehad, Kaye en ik. Zij wil dat. Ik niet. Geef mij maar het leven op de compound waar de emmers water aan gesleept moeten worden om te badderen en waar de kinderen in een hoop zand met een takje of een verdwaalde mango spelen. En waar ze enthousiast op me toe rennen als ik naar buiten kom.
Zingend en dansend: “Luwele kaloo..eh!.. luwele kaloo!”
Ik moet nog even blijven hier, want morgen – woensdag – krijgt Mama haar schoolcertificaat. Daar moet ik natuurlijk bij zijn. Maar zodra het diploma uitgereikt is en de softdrink op gedronken, smeer ik hem naar Gunjur. Naar Mariatou en mijn mannetje. Naar de kinderen en de buurvrouwen. Ik ben veel te lang weg gebleven.

  • 19 Juli 2011 - 17:36

    Erik Haafkens:

    Wat een schatje zeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 355214

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: