12 donderdag 12 november 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 12 donderdag 12 november 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

12 donderdag 12 november 2009

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

11 November 2009 | Gambia, Banjul

donderdag 12 november 2009 - Gunjur Village

Even wat snelle schetsen voor het slapen gaan.

-geitjes in het mulle zand op het pad naast de compound. Een knabbeltje hier en daar aan een overgebleven groen blaadje.

-Op weg naar de markt: keihard televisiegeluid achter een gordijn. Kinderen verdringen zich om een glimp op te vangen. Naast de deur hangt een bord met welke voetbalteams er spelen (Colombia ??). Waarschijnlijk kan je daar tegen betaling kijken.

- onderweg op de fiets naar huis gisteren, diverse manieren om me aan te roepen: "Toebaba! Cyclerider! Rastawoman! Bosslady! TinekeTwo!" De laatste was heel leuk. Door het raampje van de GillyGilly (OV-busje) roept een vrouw enthousiast “teachar!”

- op de markt: ik zoek drie sinaasappels uit. Betaal met vijftig dalasis en de vrouw gaat wisselen. Minstens tien vrouwen helpen met wisselen en na een kwartier denkt de marktvrouw het voor elkaar te hebben. Helaas. Dus nog maar eens een wisselactie. Mijn pauze is om en kom te laat op school. En de sinaasappels blijken citroenen.

- Liggend in het donker op een mat buiten: ontelbare sterren. En krekels. Nog steeds warm.

- fietsend door het mulle zand: de vaart erin houden. In Nederland rijd je in het karrenspoor van een onverharde weg. Hier juist in het midden ervan. Op de spaarzame grassprietjes. En niet bang worden of twijfelen want dan ga je… regelrecht het zand in.
- bij de fietsenmaker, banden oppompen. Heb twee pompen bij me maar geen een werkt op deze fiets. Voor de man geen probleem. Piepklein kiezeltje op het ventiel, doekje erover en de autopomp erop. Helemaal goed!

- Bij de plastic winkel: een groene mat gekocht, een groene thermoskan, twee emmers en een waterketel van plastic voor het handen wassen.

- bij het opstaan ’s ochtends: Voor mijn deur ligt een hoop textiel. Het prevelt en beweegt. Het is M. die een van haar vijf gebeden doet.

• 22 November 2009 - 13:08

Lida Wammes:

Ik lach me rot.Ik zie Mariatou al liggen. Je kon geen kant op natuurlijk en het kan lang duren hoor zo'n gebed tenzij je met iets lekkers aankomt dan gaat het sneller. Dus rammelen met een zakje helpt. En dan het wisselen, ja echt om te gillen.