32 donderdag 17 december 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 32 donderdag 17 december 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

32 donderdag 17 december 2009

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 December 2009 | Gambia, Banjul

donderdag 17 december 2009, M.'s compound, Gunjur Village

Deel 1 - Begrijpen en begrijpen is Twee
07:15 uur Het is al licht buiten. In mijn kamer schemert het nog. De haan kraait er ongetwijfeld al uren op los. Ik ben moe. Zou het liefst uitslapen. Toch is het al een half uur later dan anders. Opstaan! Hop! Discipline! Naar school!
Ik klim uit het bed via het muskietennet en schuifel met mijn stijve pijnlijke voeten over de grond op zoek naar mijn slippers. Sjok. Sjok. Sjok. En ook nog steeds geen stem.Zal ik M. gaan motiveren les te geven? En ik een beetje observeren en helpen? Dat moet toch kunnen. Misschien een bootje vouwen voor de letter B?? Al was het maar om door de hoeveelheid materiaal heen te komen die we verstuurd hebben. Twintig pakken met vouwblaadjes. Nog nooit gebruikt. Het is de taal. Hoe leg je uit dat we een bootje gaan vouwen zonder Engels? En zonder in een keer mijn energie op te slokken? Niks zeggen is geen item. Dat kost minstens zoveel energie.
Op de veranda voor het huis sjokt M. me achterna. Ik vertel haar wat ik van plan ben voor vandaag. Nog voor ik het over het bootje vouwen wil hebben, deelt ze me mede dat er geen school is vandaag.
????????????????
Niet kwaad worden Tien.."Sorry?" vraag ik zo rustig mogelijk. Mijn gezicht daarentegen spreekt waarschijnlijk boekdelen. "Waar is de communicatie? Kon je me dat gisteren niet zeggen?" Ik krijg een heel verhaal over de preschools in Gunjur die allemaal al gesloten zijn deze week. Ik moet geloof ik blij zijn dat de onze deze week voor Christmas nog open is.
Ik blijf me verbazen.Openlijk.En M. ziet het. Een waterval van woorden moet mij nog duidelijker maken dat de school niet echt dicht is maar dat er "no activities" zijn. Wat dat ook moge wezen.." it is the same as yesterday!" Aha! Gisteren vond ik de juffen en meester in het straatje voor de school, zittend achter een reuze kookpot met krabben.Dat verkochten ze per portie van vijf dalasi."Fundraising you know!?" Ja ik weet het. Geld bij mekaar halen voor de oudervereniging, die er op haar beurt weer van alles van repareert. De oude toiletten bijvoorbeeld. "Take" zegt juf Mai, wijzend op de enge beesten in de pan. Juf Awa pakt een krab uit de pan, rukt hem een poot uit en kraakt die tussen haar kiezen. Met een sierlijke bocht spuugt ze de restanten in het zand. Zo gaat dat gebaart ze me. Okay, okay.. toch bedankt! Ik ga wel brood kopen hahaha! Ze lachen zich dood om me.
Fundraising dus. Dat gaan ze vandaag dus weer doen? Zijn er dan wel kinderen? Ik probeer niet te oordelen maar eerlijk gezegd kost dat me soms heel veel moeite. Maar over al dan niet communicatie mag ik best wat zeggen vind ik.
En zo zit ik dan op de veranda in alle vroegte te wachten tot M. klaar is met haar badwater koken. Koffie! Ik wil koffie! Het is inmiddels kwart over acht en over een kwartier begint de school. Sako - M.'s zoontje - jengelt en snottert en kijkt wat ik aan het doen ben. Lag ik nog maar in bed..
Sako ook zo te zien ;-)
groetjes van juf "TinekeTwo"

  • 18 December 2009 - 18:18

    Aafke:

    Hoi Tien, rug weer oke?
    Kan je het lichamelijk nog aan, lijkt me een hele toer.
    Groningen is gister ondergesneeuwd, konden de stad niet uit, op de fiets ook niet in.
    M'n steentje mist uit m'n (onze) ring.
    Groetjes ook van Geert Jan, hij roept net dat de vossen een hol op je plekje hebben gemaakt. tot over net iets langer dan 3 maanden.

  • 19 December 2009 - 08:02

    RobSeg:

    Tien
    Je foto's worden steeds mooier en treffender. Jij bent in staat de sfeer exact weer te geven.Fama stout en lief tegelijk die foto trof mij heel erg, wat een hele mooie weergave van iets treurigs en toch lieflijk. Echt hele mooie foto's Groetjes x x

  • 20 December 2009 - 09:32

    Trudeska En Marcelli:

    Hoi Frau Zehn!
    Wat een ontzettende wervelende tijd zal jij meemaken!
    Hoop ooit eens in je voetsporen te mogen treden. Lijkt mij een verrijking om daar in het onderwijs te werken.Petje voor je af!Wel een gazaniksmurf met je lijf.Het beste daarmee!Hier is de kerstvakantie begonnen en zitten we in de sneeuw.Super!Wij moeten wel aan je denken hoor!Geniet van Afrika en zuig alle ervaringen op.Heel leuk dat wij zoveel kunnen lezen en zien van jou trip!Het ga je goed en hou je haaks!Wij gaan zo even jodelen in de schnee .liefs Marcel en Trudi

  • 20 December 2009 - 16:37

    Anke:

    Heej Tineke,
    fijn om hier weer even van je te horen! veel sterkte met alle ongemakken, en dat je ook maar buitensporig genieten mag van alle leuke, fijne en hartverwarmende momenten!
    Liefs, Anke

  • 21 December 2009 - 09:09

    Tien Zelluf Hahaha:

    wederom bedankt voor jullie lieve en stimulerende reacties! Zonder dat had ik het internetten hier allang opgegeven, zeker weten!! Jodelahihi! In NL 5-10 cm snow hoorde ik op de wereldomroep gisteren. Hier is het ook koud: 18 graden! Hahahahaa.. ga nu weer even wat verslagen plaatsen Toedeledokie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 355468

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: