vrijdag 2 juli 2010 - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu vrijdag 2 juli 2010 - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

vrijdag 2 juli 2010

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 Juli 2010 | Gambia, Serekunda

Hier deed ik het dus voor: mijn eerste bui dondert door de hemel naar beneden.Het knalt om me heen. De palmbomen zwiepen met hun gevederde bladeren door de lucht. Was de zon nog niet echt onder, de bui zorgt er wel voor dat het in een klap nacht is.
Afrika, " een continent van contrasten" schiet het door me heen.

Waar ik ging logeren was helemaal de vraag. Ik besloot mijn neus achterna te gaan. En dus zit ik nu in Djanko's kamer. Twee kamers in het huis van zijn familie. Met zn allen op een rijtje. Vijf dubbele kamers naast elkaar onder een golfplaten dak.
De kamer van Djanko is helverlicht door de spaarlamp aan het plafond. Zijn broer heeft sinds kort een generator en alle kamers van electrische bedrading voorzien. Ik vermoed in verband met het WK Voetbal, want in zijn kamer staat een klein tv-tje. Door de sneeuw op het scherm zie je slechts een vage weergave van het voetbalstadion. Het geluid is redelijk en dus ben ik binnen een half uur getuige van 2-1 voor Nederland.

Sarjo, Djanko's broer, kwam me van het vliegveld halen. Helaas was hij nogal laat en ik begon mezelf er al aan te wennen dat ik naar een hotel zou gaan. Bij de transfer van het vliegveld naar de hal verdraaide ik mijn arm dusdanig dat die uit de kom schoot. Sindsdien is met mijn linker arm iets doen niet meer aan de orde. Ik liep al dagen met een stijve nek. Nu doet alles me zeer. Genoeg geklaagd.

We gingen geld wisselen en twee zakken rijst kopen van 50 kilo elk. Eentje voor Djanko's familie en eentje voor Matou en de baby. De neus van de wrakke Mercedes stak zowat in de lucht met zoveel gewicht in de achterbak.

Aangekomen op Matou's compound bleek het huis dicht en zij afwezig. Naar een begrafenis. We zijn weer thuis: begrafenis en geboorte is een bijna dagelijkse bezigheid lijkt het soms wel.
Uit alle hoeken en gaten stoven de kids tevoorschijn. De buggy zetten we binnen en ik liet de boel de boel. Op naar Kartong, waar Djanko op me staat te wachten.

Zo vlot en spontaan als ik met de familie was destijds, zo onwennig was ik opeens ten opzichte van Djanko. Bloedje heet en bezweet wilde ik een bad nemen. Maar het leek me een beetje raar om uit te gaan kleden waar hij bij was.
Daarna wat door mij ingekochte kleding uitgedeeld. De MP3-player aan Djanko uitgelegd en toen.... als van ouds: "ik moet weg Mama, naar Boboi, werken" Het is off-season, wat moet hij daar in godsnaam doen??! Hij krijgt maar de helft van zijn normale - toch al lage - salaris.Toch gaat hij er elke dag trouw heen. Of bang zijn baantje te verliezen? Elk geld beter dan niets? Blij iets om handen te hebben?
Anyway, heb hem eraan herinnerd dat we samen een weekje vakantie zouden nemen. Ben benieuwd of en hoe hij dat gaat regelen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 355097

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: