01 vrijdag 8 juli 2011 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 01 vrijdag 8 juli 2011 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

01 vrijdag 8 juli 2011

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

14 Juli 2011 | Gambia, Banjul

Strompelend achter een rollator laat ik me van mijn beste kant zien. Niks geen lange rijen voor ons. In en minuut zijn we op Schiphol door de douane. En bij de beveiliging gaat het al niet langzamer. Mooi, dat belooft wat voor de toekomst. Want er moeten nog zeker vier rollators naar Gambia vervoerd worden.
Tineke1, mijn reisgenoot van de stichting, ligt in een deuk: “je neemt je taak wel serieus!”. Ik wel. Ik liep na mijn motorongeluk op mijn vijftigste al achter zo’n ding.
De reis duurt lang. Te lang naar mijn smaak. In LasPalmas maken we een tussenlanding. De bemanning wisselt en er wordt getankt. Ik kan het niet laten te vragen of we soms geacht worden een uur lang te blijven zitten. Ja dus. Ik stel voor naar het toilet te gaan en aansluitend de buitenlucht te gaan beproeven. Aan de rand van het vliegveld wuiven de palmbomen in de hete wind. Bovenaan de trap snuiven we zoveel mogelijk lucht naar binnen voor het laatste gedeelte van de reis. Nog twee en een half uur te gaan.
We zijn sowieso stoute meiden, want we hebben Tiens fles Southern Comfort open gemaakt en nippen er flink op los. In het vliegtuig is alleen nog maar tegen betaling eten of drinken te krijgen. Zelfs geen water zonder te betalen, of je moet een aspirientje willen slikken.
Naast ons haalt een vrouw haar broodtrommeltje te voorschijn en begint aan haar avondeten. Wat een armoe.

Aankomst in Gambia
Op het hete vliegveld wurmen we ons in de bus die ons 25 meter verderop weer afzet. De rollator doet zijn werk weer uitstekend. Twee lange rijen reizigers die wachten voor de paspoortcontrole. Voor ons een aparte ingang en verdwaasd staan we even later voor de nog lege ronddraaiende bagageband. Mr Manlafi van NGO/Tarud staat ons al op te wachten. De man heeft natuurlijke autoriteit en weet alles in rust af te handelen. “Hello, I am alone” zegt hij grijnzend. Mariatou is er inderdaad niet maar heeft dochter Fatou erop uit gestuurd om met Malang zijn oma te verwelkomen. Vriendje Djanko is er ook en Happy natuurlijk.
Mr Manlafi loopt achter een torenhoog opgestapelde trolly met tassen. Ik ben met mijn rollator snel door de scan en loop zogenaamd afwezig naar de uitgang. Als er geen commentaar komt vlieg ik de deur door en loos zo gauw mogelijk mijn spullen bij de wachtenden. Want vooral handtassen willen ze doorzoeken op telefoons en I/pods. Hebben hebben hebben. Dan wordt ik inderdaad terug gefloten. De bijendoos hebben ze te pakken. Oh jee, daar zit ook van alles extra in. Wat er in zit. Ik wijs op de bijenfolders waarmee ik de doos beplakt heb. “It is for the Beefarm in Gunjur” zeg ik braafjes. De mannen doen een stap achteruit en zijn duidelijk bang dat de doos vol met bijen zit. Dan springt er een man voor me en dwingt me hem te bekijken. “Don´t you remember me?” Iedereen vraagt dat als je in Gambia aankomt en ik sla er geen acht op. Maar hij houdt vol. Ik bekijk hem even en knik dat ik hem ken en denk dat ik daarmee klaar ben. Niet dus. Hij schudt me bijkand door mekaar tot ik hem inderdaad herken. Het is de man die me de vorige keer met 60 kg bagage door de douane geloodst heeft. “Shame!”roep ik en geef hem een hug. “Sorry sorry sorry”.
Tineke1 vertrekt met happy in de Suzuki, wij met Manlafi in de Mercedes. Als we in Brikama geld wisselen is de Suzuki in geen velden of wegen te bekennen. Tien blijkt nog om de hoek van het vliegveld. De auto is hikkend tot stilstand gekomen. Wen er maar vast aan, denk ik. Het mag een wonder heten als je rijdend thuis komt . Want we zijn weer in Afrika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 355211

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: