13 zondag 24 juli 2011 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 13 zondag 24 juli 2011 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

13 zondag 24 juli 2011

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 Juli 2011 | Gambia, Gunjur


“Under the mangotree again..” maar dit keer in de schaduw van de boom op de Bee-farm in Gunjur. Sulijman en Djanko zijn al vroeg begonnen met blokken maken voor de muur. Ik breng koffie en brood voor het ontbijt dat ze vast nog van niemand gekregen hebben. Het water koken voor de koffie laat ik over aan twee meiden die hier in de enige twee stoelen hangen.

(even typ-pauze want mijn kleine mannetje heeft een groot blik pinda’s ontdekt en die uitgebreid over de veranda uitgespreid.. bij gebrek aan speelgoed dat altijd kwijt raakt of gejat wordt)

Ik word af en toe gek van het gehang en het eindeloze geouwehoer in Mandinka. Over niets gaat het, en mij storen lijkt nog wel het leukst van alles. Hoe heet je? Wat doe je? Hoe is het met je familie? Wat schrijf je? Heb je geld?? Hou je van Gambia? Ben je bezig? Etc etc etc etc. Stoicijns probeer ik door te schrijven in mijn schriftje, maar ik kan me niet concentreren. Het lukt me dan ook niet een verslagje te schrijven over het wegbrengen van de hyves naar de bush. Ik zal moetren wachten tot ik alleen ben en dan maar hopen dat ik het avontuur weer voor de geest kan halen.

“Under the orangetree again..” maar dit keer op het achtererf van Happy. Ik heb Djanko en Sulijman metselend achter gelaten in de hoop dat het werk om 2 uur klaar is, zodat we naar het strand kunnen om te relaxen.
Bij Tineke1 gaat het al niet veel anders dan bij mij. We beklagen ons bij elkaar over hoe moeilijk het is iets van de grond te krijgen.

(weer een typ-pauze: ik ben inmiddels tien keer opgestaan om een of andere deur vast te zetten. Alles klappert en doet en de golfplaten deuren doen het erg goed in de wind.. en als je alles gehad hebt komt Matou thuis en wil vast kletsen. “I hope nobody is going to disturb me..” zeg ik met mijn hoofd afgewend van wie er ook binnenkomt.. we gaan gewoon weer verder met typen..)

Bij Tineke1 dus, koffie op het achtererf in afwachting van Happy om naar het strand te gaan. Tineke1 heeft heel veel macaroni verstuurd in allerlei keukenspul in de container.Haar idee: dat zouden de dames op de compound in kleine zakjes kunnen doen en vervolgens verkopen. Als ze dat suggereert lachen de dames schaapachtig en verdwijnen met de macaroni naarbinnen. Ze hebben sinds kort een “winkeltje” aan de straat: een gammel golfplaten hokje met een plank waar je iets op uit kunt stallen.
Tineke klaagt dat zowel van de macaroni als van de aangeschafte plastic zakjes niets meer te bekennen is. En de dames zelf schitteren ook door hun afwezigheid.
Tot onze grote verrassing zien we een uur later “Bruidje” toch zakjes vullen.
En wij drinken koffie alsof we niets anders te doen hebben.

( tegen drieen konden we zowaar naar het strand in Sanyang. Als ”toeristen” geluncht en op een bedje gehangen. En natuurlijk heerlijk gezwommen)

  • 26 Juli 2011 - 16:39

    Anke:

    Ha Tien,
    Je schrijft je verslagjes niet voor niets hoor. Ze worden door mij met smaak gelezen.
    Succes en lekker genieten van je laatste paar dagen daar.
    Groet, Anke & Co.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Gunjur

juli 2011 Naar de regen in Gambia

Deze keer geen vrijwilligerswerk. Wel familiebezoek. Drie families zullen de komende drie weken centraal staan.
Mijn "black twinsister" Mariatou en haar zoontje - mijn kleinzoon - Malang in Gunjur. Bij haar heb ik mijn spullen en dat zal de uitvalsbasis zijn.
Mijn sponsordochter Mama, inmiddels 19 en haar school in Kololi afrondend.
En last-but-not-least mijn vriendje Janko en zijn familie in Kartong.
Verder hoop ik wat voor de Jalisut Bee farm te kunnen betekenen in Gunjur. Heb sponsorgeld en spullen voor ze bij me. Dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft!

Het is regenseizoen en de wegen zullen flink bemodderd zijn. De lucht loodzwaar van het vocht. En mijn hoofd zal wel weer honderd openstaande kraantjes bevatten.
Al schrijvend zal ik het papier onder lekken. Want ik ben van plan een schriftje mee te nemen ipv een laptop. Al dat gesjouw met kabeltjes en sticks etc.. En verder blijft het afwachten of ik ergens internet tegenkom..
Hoe minder je bezit, hoe minder er gestolen kan worden. Want in Afrika geldt helaas: poverty makes dishonesty.

Gewapend met T-shirts, jurkjes en schoentjes en andere kleine cadeautjes - ik kan het niet laten - verruil ik mijn luxeleventje weer even voor armoede. Goed om af te slanken ;-)

Leuk als je af en toe komt lezen hier!
groet van Tineke / Mamamusoo (=oma)

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2011

18 zondag 31 juli 2011

31 Juli 2011

17 donderdag 28 juli 2011

27 Juli 2011

16 woensdag 27 juli 2011

27 Juli 2011

15 vorige week ergens- juli 2011

26 Juli 2011

14 maandag 25 juli 2011, kartong
Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 355172

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: