03 zaterdag 31 oktober 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 03 zaterdag 31 oktober 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

03 zaterdag 31 oktober 2009

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

30 Oktober 2009 | Gambia, Banjul

Zaterdag 31 oktober- Project Lodge, Gunjur Beach

God wat ben ik verstandig geweest. Ik heb voor minimaal twee nachten een appartementje gehuurd. Met stromend water en elektriciteit. Acclimatiseren op zijn best, want met een zwembad!! Heerlijk geslapen onder de klamboe. Vanochtend werd ik als een bijna echte moeder al om 8 uur gewekt. Mama kroop naast me en van uitslapen kwam niets meer. Ik heb haar voorgelezen uit “Frog is frightened” en ze vond het machtig mooi. Als een klein meisje genoot ze van de bange beesten. Een tamelijk groot contrast met vanavond, toen ze met haar nieuwe boyfriend was.
De dag bestond voornamelijk uit rust. Af en toe even een duik in het zwembad, wat schrijven, bagage sorteren in diverse tassen en een beetje ontbijten en lunchen. De cadeautjes had Mama al vannacht gekregen. Daardoor kon ze elk uur iets anders aantrekken. Zelfs het ondergoed werd tot badkleding omgetoverd. En natuurlijk de hele dag met de gsm in de weer en de cd-player. Hoezo puber?!
Om 6 uur vanavond heb ik mijn neus eens buiten de compound gestoken en zijn we naar de zee gewandeld. Veel - tamelijk haveloze- meisjes kwamen met bakken op het hoofd van het strand. En vroegen me zowaar foto's van ze te maken. Graag! Aan het strand weer een rokerige lucht van de vele vuurtjes. Bootjes drijvend aan de vloedlijn. Mannen aan bootjes timmerend. Vrouwen vis schoonmakend. En Tien er strompelend tussendoor als enige toebab.
In de verte zie ik David aan het werk. Bij de boomhut van Lida. Ze hebben mooie bedjes gemaakt in de “tuin”, voor komkommer en wortelen. Dat wordt smullen over twee a drie maanden.. De boomhut heeft flink op zijn donder gehad tijdens het regenseizoen. Scheef gezakt en gespalkt hangt ie zo’n beetje op het strand. Omgeven door allerlei dakjes en rommeltjes. De plannen om het weer bewoonbaar te maken zijn er wel, maar het ontbreekt ze aan transport. Afrikanen maken zich er niet echt druk om. Het komt wel. Of niet.
Als de zon onder gaat sjok ik weer terug naar de lodge. Happy en Tineke1 zitten al gezellig aan de cola op ons te wachten. Mama’s vriendje komt kennismaken en van “sponsormother” lijk ik ineens de rol van schoonmoeder opgedrongen te krijgen. Het kan hard gaan in Afrika.
Plannen: zondag juf M. bezoeken en afspreken wanneer ik bij haar intrek. Maandag ochtend in alle vroegte met Mama mee naar haar school. Zestig kilometer met diverse bushtaxi's (lees: gammele busjes tjokvol met Gambianen). Ahum. Als ik een lift kan krijgen ga ik met Mama mee. Anders stel ik het schoolbezoek even uit tot ik wat meer gewend ben aan het Afrikaanse vervoersleven. Hobbeliehop door kuilen en potholes komt mijn nek niet echt ten goede.
En dinsdag wordt een stranddag. Ik ga de oer-Hollandse Randstadtent opbouwen in Boboi Lodge. Dat lijkt me nou echt kicken..

  • 13 November 2009 - 18:28

    Lida Wammes:

    Ik mag wel een verzekering extra afsluiten. In eerste instantie dacht ik dat alles er wel redelijk uitzag, maar nu ik jou zou hoor mag ik mijn beenbeschermers toch wel meenemen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 355470

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: