08.2 vrijdag 6 november 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 08.2 vrijdag 6 november 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

08.2 vrijdag 6 november 2009

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

06 November 2009 | Gambia, Banjul

vrijdag 6 november 2009 - Project Lodge,Gunjur Beach

NB foto's uploaden is niet gelukt: slechts drie!

Het is alweer vrijdag. Mijn eerste drukke week hier is voorbij. Acclimatiseren, slow down. Ik heb al redelijk veel Mandinka geleerd: ken diverse begroetingen en kan tot tien tellen! Ook handig: vragen of er iets is dat je wilt hebben:
"Tapalapa bidjee lebang?" Heeft u stokbrood? Want toch wel af en toe een flink honger gevoel..
De tent aan zee wacht nog steeds op me. De enorme palen die de ontbrekende tentstokken moeten vervangen zijn gemaakt. Helaas zijn de ijzeren pinnen erop te dik voor de nestelgaten in de tent. Eigen inschattingsfout. Helaas. Dus op zoek naar een ijzerwerker in town die ze dunner kan maken. De tentharingen zijn wel goed gelukt. Van hardhout en loodzwaar. Ze zitten al in de grond.
Plan voor vandaag was (!) mijn bagage in tweeën te verdelen en te verhuizen naar Boboi Lodge aan zee. Komt dus helemaal niets van terecht want ik ben nu al anderhalf uur bezig met foto’s uploaden. Happy komt om half drie en dan neem ik wel wat spullen mee voor de tent. En waarschijnlijk brengen we ook spullen naar M. Plus ook vijftig kilo rijst voor haar.

Gisteren is de Happy-10 shop van Happy weer open gegaan. Dat gebeurt als er een container van ons is aangekomen. Vanmorgen is hij ook open gegaan en tussendoor gaan ze mij even helpen. Kunnen ze meteen lekker zwemmen in zee!
Het wordt nu zeker pas morgen dat ik ga verhuizen. Het is dat ik dan maar één nachtje in de tent slaap. Want zondag aan het eind van de dag moet ik alweer naar M. toe. De volgende ochtend vroeg begint de school en heb ik mijn eerste echte schooldag.
Over de shop: ik heb het nu meegemaakt, chaos!gekkenhuis! Lag alle kleding netjes gesorteerd op de planken.. in minder dan een minuut vloog alles door de lucht en was er geen systeem meer in te bekennen. Graaien! Graaien! Graaien! De mensen kwamen zelfs van heinde en verre. De tamtam deed zijn werk..
Als ze uiteindelijk besloten (?) hadden wat ze wilden hebben, moest het afgerekend worden bij Tineke1. Steevast wilden ze de bundels kleding voor de helft van de prijs. De prijzen zijn echter zo laag dat er slechts af en toe wat vanaf ging. Dan moesten ze opnieuw gaan selecteren en de helft werd dan boos de winkel in gegooid of aan een buurvrouw in bewaring gegeven. Voor als ze toch nog aan geld wisten te komen. Als de koop uiteindelijk gesloten was en ook betaald ( EEN HEEL ANDERE KWESTIE..) dan gingen ze via Happy de winkel uit.
Petje af voor het eindeloos geduld van Tineke1. Overigens, niets werd gepast maar op de gok meegenomen. Petjes en mutsen gingen met drie tegelijk op het hoofd, over de omslagdoek die ze al droegen. Geestig gezicht. Mensen zonder geld bleven buiten en gaven aanwijzingen via het getraliede raam. Hoopten zelfs via dat raam toch nog iets naar buiten gesmokkeld te krijgen. Het is trouwens ongelofelijk waar al dat geld opeens vandaan komt. Bij nood wordt er van elkaar geleend en gaan de vieze frommelige briefjes van hand tot hand. Buiten laten ze elkaar trots hun nieuwe aankopen zien.
De avondsessie verliep een stuk onaangenamer dan de ochtendsessie. Of dat kwam omdat ze een uur hadden moeten wachten of dat de hitte zijn werk deed.. feit is dat vooral de jonge meiden een stuk agressiever waren dan de vrouwen van vanochtend. Happy besloot dan ook de shop na een uur te sluiten om problemen te voorkomen.

Vandaag ben ik niet naar de shop gegaan. Tijd voor mezelf. Internetgebeuren regelen. Verder ben ik aan niets toegekomen. Over een half uur komt Happy me ophalen in de veronderstelling dat ik alles gepakt heb. Helaas. Zal kijken wat ik nog kan regelen, maar veel zal het niet zijn.
Dit wordt de laatste dag hier in Project Lodge. Weg met internet, stromend water en elektriciteit. Vanaf morgen is het back to basic. See you all!, kisses from Tien

  • 06 November 2009 - 14:17

    10-eke:

    Succes Tien, kus 10-eke

  • 06 November 2009 - 15:41

    Anke:

    Het klinkt heftig zeg. Hoe warm is het en kun je er goed tegen/ben je er al aan gewend? Heel veel succes hoor met alles, ik lees hier af en toe even je log, leuk dat je zo uitgebreid verslag doet.
    Hartelijke groet van ons allen hier,
    Anke

  • 07 November 2009 - 08:49

    Harold:

    Een week alweer! Voor je het weet sta je weer op Schiphol. ;-)
    Ben reuze benieuwd hoe het je bevalt voor de klas te staan, ik kijk dan ook vol verwachting uit naar je volgende update! Vergeet vooral niet ook te genieten van alles dat je meemaakt Tien.

  • 07 November 2009 - 16:29

    Tien:

    Thanx! en: ik geniet hoor! En het is heel warm!!!x 10

  • 13 November 2009 - 17:18

    Lida Wammes:

    Jeetje wat goed van je, ik wist niet dat je al zoveel gemaild had.
    Nou, heel leuk om alles te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 355462

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: