57 dinsdag 19 januari - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 57 dinsdag 19 januari - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

57 dinsdag 19 januari

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 Januari 2010 | Gambia, Banjul

dinsdag 19 januari- Tarud, Gunjur Village

Nee, ik kom nog niet terug!!
Dit programma bazuint overal rond dat ik over twaalf dagen terug ben: mooi niet dus. In oktober kon ik niet weten dat alles zo langzaam cq moeizaam zou gaan hier. Drie maanden leek een hele poos. Niets is minder waar, ik begin pas. Heb twee en een halve maand nodig gehad om de (school)situatie te inventariseren, aan te kijken, te proeven. Tel daarbij op de tijd die ik nodig had om van mijn hopeloze lijf te genieten en je ziet dat ik tijd tekort heb.
Gevolg is wel dat ik nu spijkers met koppen ga slaan. Vorige week de eerste workshop om de teachers aan de gang te krijgen. Vanmorgen een mini-workshop met juf Mai en M. van level 1. De klas verdelen in drie groepen bleek een echte eyeopener. Ze zagen met eigen ogen hoe je aan twee groepen geen kind meer had als je ze bijv. blokken geeft om mee te spelen of boekjes om in te kijken. Met de derde groep kan je dan echt aan de slag: verven met verfdoosjes, kwast goed schoonmaken tussendoor etc. De teachers weten nu hoe ze van een rol behang eenvoudig vellen kunnen snijden. Ik heb ze de opdracht gegeven het morgen en overmorgen zelf te doen met de resterende kinderen.
Mocht iemand denken dat ik een allesweter ben of iets dergelijks.. ik probeer ze het zoveel mogelijk zelf te laten ontdekken.
(pfht! staat weer eens een Tarud-secretaresse achter me die op de pc wil.. niet reageren Tien, gewoon doortikken.)
De ochtend was geweldig. M. liet de kinderen na afloop zien wat ze gemaakt hadden: een schilderij per twee kinderen en liet de anderen applaudisseren (niets zonder beloning!!)
(..oh god.. nu gaat de secretaresse domweg naast me in een stoel hangen...ik kijk niet!)
Na de activiteit even flink met de armen in alle richtingen gezwaaid, gehurkt en gesprongen en daarna klaar! voor het voorlezen op de mat. Frog van Max Felthuis. Toevallig vond ik bij de resources een enorme versie ervan dus lekker om voor te lezen. M. - anders best wel een beetje lui...- vertaalde niet alleen maar maakt zelfs vlieggebaren en maakt er een mooi verhaal van in het Mandinka. Frog, zielig omdat hij noch kan vliegen, noch een taart kan bakken, noch een boek kan lezen..Maar wat kan ie wel?! Springen als de beste!! Dus sprongen we de klas rond, was ik kapot en bekaf en sleepte me naar de staffroom.
Om half twaalf moest ik bij Tarud zijn om samen met Happy en Tineke1 het rijstprogramma nu eindelijk eens rond gebreid te krijgen. Tot nu toe eindeloos veel gelul tussen de stichting aan de ene kant en Tarud aan de andere. Zonder enig resultaat. Nu is het dan eindelijk rond. Voor de rest van het schooljaar krijgen de kinderen een bordje rijst van het geld dat de Happy Gunjur Foundation bij elkaar gesprokkeld heeft: ongeveer zeshonderd euro. Het is helaas te weinig omdat de prijzen hier met de dag stijgen. Maar ze zullen het ermee moeten doen. Misschien af en toe een dag niet koken. Het is niet anders. Het is echter heel belangrijk dat de kids dit krijgen omdat ze al met een lege maag naar school gaan en pas om drie uur 's middags thuis iets krijgen.
Oproep: mochten jullie een kleine of grote sponsor weten voor dit rijstprogramma LAAT HET ME WETEN!! En: alle kleintjes zijn meegenomen! Ik hou niet van bedelen, maar ik zie gewoon hoe nodig het is.

So far, de secretaresse kijkt inmiddels dwars door me heen heb ik het gevoel, ik durf niet op te kijken van mijn toetsenbord, bang te zien hoe boos ze me aankijkt.
Fornjato! Liefs van Tien

Ps die einddatum is iets van deze site. Ik heb een halfjaar ticket en ga voorlopig mijn neus achterna ;-) A Girl On A Mission..

  • 19 Januari 2010 - 22:04

    Buuf:

    Hee 10eke, dat je op je 60e dan eindelijk eens een zonnige verjaardag hebt! Alsnog gefeliciteerd en nog een fijne tijd daar. Geniet ervan, hier is de sneeuw verdwenen en dus blijft over; grijs. Groot gelijk dat je nog even blijft.
    Groetjes uit Amsterdam

  • 19 Januari 2010 - 22:10

    Jesse:

    Haha, zie nu dat je inderdaad voorlopig nog helemaal niet terug komt!

    Wat een prachtige fotos van je verjaardag! Vooral die van jou en Mariatou! Erg leuk!

    Fijn dat er weer even genoeg geld is voor de rijst. Dat is inderdaad heel hard nodig!

    Hoe is het eigenlijk met Abbelai( man van Maria). Daar hoor ik je nooit over, woont hij nog wel op de compound?
    En heb je dat Belgische meisje Arisha al eens gezien?

    Nou, veel succes met alle dingetjes op school en supergoed dat ze wat activiteiten oppakken!

    Liefs Jesse

    ps. Groetjes ook aan andere Tineke en Happy!

  • 20 Januari 2010 - 23:57

    Anke:

    Tien! Wat een leuke foto's! Is dit je groene verjaardagsjurk? Prachtig!! En je staat er geweldig op zeg :-)Warme groet,
    Anke

  • 21 Januari 2010 - 11:59

    Trudeska:

    Lekker blijven daar Tineke, het is hier grijs en grauw. En wat heerlijk dat jouw aanpak in de klas vruchten af gaat werpen.Ga zo door "girl on a missy"!Liefs Tru.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 355461

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: