39 zondag 27 december 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 39 zondag 27 december 2009 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

39 zondag 27 december 2009

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 Januari 2010 | Gambia, Banjul

zondag 27 december 2009 - tent Boboi, Kartong

Raak ik zo laat in het jaar toch bijna de tel kwijt..Na enig gereken.. Tweede Kerstdag was dus gisteren. Ik was in Nederland altijd blij als de tweede dag achter de rug was. Wat een hijs, twee dagen Kerst..
Hier in Kartong liep iedereen op voor mij onverklaarbare wijze in het “net”. Veel Afrikaanse glitter en glamour. Veel borduursels en (afgetrapte) gouden pumps. Lui slenterende pubermeisjes wiegen uitdagend met hun heupen. De kleurige “wrappas” strak om de billen getrokken. Snotterige jongetjes in stijf gestreken wijde broek met kaftan.
De onder het rode zand verdwenen asfaltweg is vandaag vrij van werkverkeer. Even geen 10-tons vrachtwagens die met veel gedreun de smeltende weg vernielen. Maar slechts af en toe een opgepoetste pickup of een stoffige four-wheel-drive.
Het half overdekte dorpsmarktje is bijna ten einde als ik op de mountainbike aankom. Er is nog wel gedroogde vis in grote hoeveelheden. Een vrouwtje heeft nog een teiltje sla. Ik koop een bosje. Voor tomaatjes wordt ik naar twee compounds verderop verwezen. Bij de Mauritaniër – altijd in lichtblauwe kaftan en altijd blij als ik kom – koop ik macaroni. Per eetlepel in plastic verpakt zodat ik genoodzaakt ben vijf piepkleine zakjes te kopen als ik het als diner wil gebruiken.
Ik speur elke keer weer langs de wanden van de winkel, op zoek naar mogelijk te gebruiken ingrediënten. Onze conversatie loopt via Engels naar Frans naar Mandinka naar lichaamstaal. Iedere keer weer een uitdaging. Meestal houdt hij een van de vorige keer gedane boodschappen in de lucht met een vragend gezicht. Deze keer wordt het een zakje mosterd, een zakje tomatenpuree, een zakje bouillon, een paar snoepjes, een fles water en een telefoonkaart.

Als ik met de boodschappen op de fiets stap is het inmiddels bloedjeheet. Het is half een. Ik zoek nog even naar een potlood om op textiel te tekenen en hou het uitje dan voor gezien. Hoe kon ik nou boodschappen doen en een fietstochtje plannen rond dit uur? Serieus in Tour-de France tenue (enge fietsbroek, helm en één handschoentje..). Gelukkig had ik een omslagrokje meegenomen, voor het geval dat.. Liep ik tenminste niet helemaal voor gek..

  • 05 Januari 2010 - 11:57

    Marjet:

    Tien,

    echt, je verslagen zijn geweldig. kan bijna niet ophouden met lezen. Uitgeven die hap!

    xxxMarjet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 355458

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: