44 zaterdag 2 januari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 44 zaterdag 2 januari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

44 zaterdag 2 januari 2010

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

03 Januari 2010 | Gambia, Banjul

zaterdag 2 januari 2010, Tent Boboi,Kartong

Schetsen
Op het strand. In de verte komt een Gambiaan aanlopen. Niet een van de gebruikelijke jongens die een praatje willen maken met een toerist in de hoop dat hij een sponsorschap kan lospeuteren. De man draagt een lange broek en is duidelijk op weg van Kartong naar Gunjur. Lopend.
Als hij dichterbij komt zie ik wie het is: Lamin, de teacher van level 2. Hij is keurig gekleed, waarschijnlijk heeft hij nog zijn Kerstkleren aan: een Europees poloshirt, pantalon en glanzend zwart leren schoenen met gesp. Die schoenen ken ik. Hij is er apetrots op en draagt ze elke dag op school. Nu loopt hij ermee langs de vloedlijn. Geschrokken wijs ik op zijn schoenen: dat gaat fout Lamin! Je zolen zullen losweken en dan kun je ze weggooien. Hij kijkt keurend naar beneden en dan weer naar mij. Hij lacht en lijkt niet van zins er iets aan te veranderen. Hij wil nog even mijn tent zien. Ik neem hem mee naar boven. Zodra ik het hekje naar Boboi opendoe slaan de honden aan. Gadverdamme, zwarten van het strand zijn niet welkom, de honden weten dat. We trekken ons er niets van aan. “Nice compound!” besluit hij - wijzend op de tent - zijn bezoek en ik doe hem uitgeleide naar het strand.
Op zijn leren schoenen vervolgt hij zijn weg.

Op het strand is een nieuw tentje ontstaan. Vier palen in de grond en wat palmbladeren als dak geven net genoeg schaduw om een tafeltje en een bankje eronder te zetten. Op het tafeltje prijken twee bergjes fruit. Een bergje grapefruits en een bergje sinaasappels. Er tussenin prijkt een glanzende metalen citruspers. De verpakking elders in het zand duidt erop dat hij net aangeschaft is. Vier plastic kinderbekers completeren het geheel.
Een beker sinaasappelsap kost 25 dalasi, de prijs van een flesje cola. Er gaan wel acht sinaasappels in. Die hebben ze op de markt ingekocht: vier voor 10 dalasi. Van echte winst is dus nauwelijks sprake. Van klandizie ook nauwelijks, of je moet het over mij hebben.
Elke dag ga ik even langs en bestel een beker. Ik ben Mama Africa en krijg korting: 15 dalasis. Als tegenprestatie “smokkel” ik drinkwater in flessen hun kant op. Een tricky gebeuren want als ze dat bij Boboi doorhebben kan dat wel eens oorlog betekenen. Ik zit de concurrent te bevoorraden van hun water!
Gisteren liep de sinaasappelman mank. “Why??” vroeg ik. “Glass” was zijn antwoord, maar het stukje was er al uit. Ik vroeg hem het te laten zien. Ergens tussen het zand schemerde een wond in de zwarte eeltzool. “Dokter zeewater gaat je genezen” zei ik lachend en natuurlijk was het ongeloof van zijn gezicht te lezen. Tussen het vuilnis van Boboi ging ik op zoek naar een oud emmertje, spoelde de verf eruit en bracht het met zeewater gevulde emmertje naar hem toe. Ik deed hem voor hoe hij de wond af moest spoelen en vervolgens een kwartier in zeewater moest houden.
Vanmiddag kwam ik weer langs. Hij liet zien hoe hij liep: normaal. “ Wat heb je gedaan?” vroeg ik. “Zoals je zei, maar niet drie keer per dag. Want de eerste keer voelde ik meteen al klik-klik en de pijn was weg!!” Triomfantelijk keek hij me aan en gaf me een banaan. Zelf nam hij er ook een. We keken naar de zee en de heiige lucht erboven en aten onze banaan zwijgend op.
De zee trok zich terug. Het werd eb.

  • 05 Januari 2010 - 11:40

    Marjet:

    Tien je verslagen zijn helemaal top! Echt heerlijk om te lezen. Ik stem voor een boekje!!
    Als je me een adres geeft kan ik je onze kerst/nieuwjaarskaart sturen. Wellicht komt ioe nog voor je verjaardag aan! Ik krijg toch wel heel erge zin om te gaan reizen als ik je lees. Ga vast sparen...
    Ondertussen ben ik bezig mijn huis om te keren, leeg te schudden en her-in te delen. Het gaat lekker. Kom maar es kijken als je terug bent!

    Veel liefs,
    Marjet
    PS wat fijn dat je een paar leuke mensen hebt ontmoet (een heleboel leuke mensen natuurlijk, maar ik doel nu even op het diemanschap met motorrijder en boediste)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 355458

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: