71 woensdag 3 februari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 71 woensdag 3 februari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

71 woensdag 3 februari 2010

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

12 Februari 2010 | Gambia, Banjul

woensdag 3 februari 2010 – Tarud Preschool, Gunjur Village

Meester Lamin vraagt al de hele ochtend om vouwblaadjes, althans, ik denk dat hij dat bedoelt met “coloured paper”. Ik heb hem naar M. gestuurd die hem vervolgens weer naar mij stuurt. Ik heb echter geen tijd voor hem want ik ben met een andere klas en teacher bezig. Aan het eind van de ochtend weet hij me eindelijk te strikken. Ik ben nog niet in zijn klas om te vragen wat hij met de vouwblaadjes wil doen (“..schrijven!”) of er breekt een waar gevecht uit tussen twee jongetjes, niet ouder dan zes jaar. Niet van dat heen en weer getrek en een beetje stompen, maar ware dreunen in elkaars gezicht. Dit gaat goed fout denk ik en duik bovenop ze om ze uit elkaar te trekken. Oh hemel, Love and Peace, hoe doen we dat nu? Ik trek de grootste met een forse ruk naar me toe en zet hem tot mijn eigen verbazing op mijn knie ( ben wel eerst even gaan zitten ;-). De kleinere is jankend afgedropen. Geen bloedspoor op de grond zo te zien. Ik beveel hem naar me toe te komen en zet hem op mijn andere knie. Het is te absurd voor woorden. Ik ben zelf minstens zo overrompeld als zij die gewend zijn straf te krijgen in de vorm van nog eens een pak rammel. De grootste siddert nog na van agressie en bij de kleinste lopen dikke tranen en snot over zijn gezicht. Neem rustig de tijd Tien, kunnen zij afkoelen en kan jij bedenken wat je hier verder mee moet.
Inmiddels heb ik van de meester begrepen dat het om twee families cq “tribes” gaat (stammen). Dat blijkt veel problemen te geven op school. Juf Hawa vertelt dat ze wel zeven stammen in haar klas heeft met zeven verschillende talen: “heel lastig!”
Maar wat moet ik in godsnaam met twee afgevaardigden van elkaar bevechtende stammen op schoot?! Ik probeer ze duidelijk te maken dat ik begrepen heb dat hun families elkaar haten maar dat ze desondanks moeten proberen vriendelijk te zijn tegen elkaar. Het duurt even voor ze aarzelend elkaars hand zoeken, maar ze doen het. Met een aai over hun bol taaien ze af.
Weer een hobbel genomen.