84 Maandag 22 februari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 84 Maandag 22 februari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

84 Maandag 22 februari 2010

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

25 Februari 2010 | Gambia, Banjul

84 Maandag 22 februari 2010, M.´s compound, Gunjur Village

8:30 uur M.´s baby heeft een naam: Malang, genoemd naar zijn overleden grootvader. Surname: Manneh Kalis.
Bij het kraaien van de haan hoor ik de eerste stemmen op de compound. De oudste broer van vader Abdoulay is met de GillyGilly uit Kartong gekomen. Hij zal de plechtigheid met haar voor zijn rekening nemen. Hij scheert het hoofdje terwijl de oude vrouw het jongetje vasthoudt. In het scheerwater liggen rozerode colanoten. “Mas, mas” zegt de oom die het babyhoofdje scheert. Sorry, sorry.. Hij doet het heel voorzichtig en aandachtig. Ik ben nog net op tijd om de zachte kroeshaartjes op te vangen. In mijn ene hand de haartjes, in mijn andere de videocamera, leg ik zoveel mogelijk vast.
De vrouwen zitten buiten op de mat. Er komen verfrommelde geldbriefjes te voorschijn uit een knoop in de rok. Kolanoten gaan rond. Er wordt hardop gepreveld cq gebeden. Op een rieten schaal liggen een aantal hoopjes deeg. Of zijn het hoopjes pap? Later, als ze stevig zijn worden die rond gedeeld.
Het is moeilijk het juiste moment van de Namegiving te ontdekken. Er gebeurt zoveel tegelijk – koranverzen geciteerd, gebeden, gezongen - dat ik niet meer weet wat wat is.

Aan de overkant, in het huis van M.´s stepmother, blijkt een kip opgesloten te zitten. Luid kakelend wordt hij tevoorschijn gehaald, achteloos hangend aan zijn eigen veren. Even later zie ik hem kronkelend en stuiptrekkend onder een stuk gaas liggen.Het bloed gulpt uit zijn doorgesneden strot naar buiten. Wat er de bedoeling van is..geen idee. Hebben ze het bloed nodig? Of hoeft hij alleen maar geslacht te worden? Later zal ik het me uit laten leggen.
Zo´n drie kwartier later ligt “ baby Kalis” aan de borst van M. Het is opvallend hoe zij zich tot nu toe op de achtergrond heeft gehouden. Dopen is een mannenzaak lijkt het wel.
Op het kale hoofdje ligt een kwakje van het een of ander. Malang Manneh Kalis, een prachtig jongetje. Als ik het al niet kan bevatten, hoe zal het mijn familie dan wel begaan?!

Tien heeft een kleinkind. Afrikaanser had ze het niet kunnen maken...


update: het kwakje bestaat uit rijstmeel en gemalen kolanoot. De geslachte kip gaat straks de pan in. Met het bloed wordt niets gedaan. 6 Maart is het grote feest en zal de ram geslacht worden. " only for the mother!" lacht M. stout. "So we together are going to eat it all!"

  • 25 Februari 2010 - 18:48

    10-eke:

    Wat een mooi jongetje Tien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 355470

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: