66 woensdag 27 januari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 66 woensdag 27 januari 2010 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

66 woensdag 27 januari 2010

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

02 Februari 2010 | Gambia, Banjul

woensdag 27 januari 2010 – M.'s compound, Gunjur Village

00:00 Zit met een whisky in mijn bed onder het muskietennet.. Razendsnel net de koptelefoon opgedaan en keihard Tracy Chapman opgezet. Drie avonden geen last van de muis gehad. Dat wil zeggen.. ik hoor niks en ik zie niets. Ben al drie avonden totaal van de wereld met video. Waanzinnig goeie actie van Nigel om films op mijn laptop te zetten. En niet zomaar films, maar prachtige. The fastest Indian, Gran Torino en last-but-not-least The Wrestler. In donker Afrika met een film onder een krap muskietennet:It is magic!! Je bent in een klap al je zorgen kwijt. Totdat de film afgelopen is. Krr-krr- krr- doet het naast me. De muis vermaakt zich met het gezellig gifgroene voer dat M. voor hem gekocht heeft. Ik wil het niet weten, niet horen en al helemaal niet zien. Ik ga nooit meer krijsen van schrik . En dus zal ik met de muziek op in slaap moeten proberen te komen. Het is altijd wat hier.
Maar die films nemen ze me niet meer af. Wauw!!

Op school ben ik een Love-actie begonnen. Elk kind dat ramt, slaat of beukt kan rekenen op aandacht. Misschien tegen de gevestigde psychologie in – negatief gedrag immers nooit belonen – bij mij kunnen ze rekenen op een aai over hun bol terwijl ik ze toespreek. Stomverbaasd dat ze geen ram van mij krijgen ondergaan ze het standje. Dan de eenduidige opdracht van mij “say mas”(sorry) , kijk de ander aan en geef een hand.
Ik moet zeggen dat ik trots ben op deze aanpak. Ik probeer een levend voorbeeld te zijn en mep niet met een venijnig stokje op hun billen. Wat ik helaas de anderen wel heb zien doen. Ermee dreigen lijkt standaard.. Toen ik laatst een groepje kinderen in een kring op de grond probeerde te krijgen om te gaan ballen werden we bedreigd door de tweehonderd resterende kinderen op de playground.De meesters hielden ze op afstand met deze befaamde stokjes. Shockerend om te zien. Mijn aanpak werkt in mijn klas, ik merk het, voel het. En al is het een druppel op een gloeiendhete plaat.. een beetje Love and Peace kan Afrika best gebruiken.



  • 02 Februari 2010 - 18:34

    10-eke:

    Maar Tien ook een druppel op een gloeiendhete plaat koelt af. Je hebt er alleen heul veul nodig.
    Groeten en kus, 10-eke

  • 02 Februari 2010 - 20:09

    Tineke Kalis:

    Dank Tineke voor je trouwe lezen!! kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 355477

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: