38 vrijdag 26 december 2009 - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu 38 vrijdag 26 december 2009 - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

38 vrijdag 26 december 2009

Door: Tien

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 December 2009 | Gambia, Brikama

38 vrijdag 26 december 2009 -internetpoint,Brikama

In Holland Tweede Kerstdag, hier Public Holiday. Whatever that may mean..
Ben meegereden met Duitsers die richting Mali gaan ( jaloers..). En zit nu op het meest gammele toetsenbord te tikken ooit. Maakt niet uit. De verbinding lijkt vooralsnog redelijk.
Ben nog niet richting het festival in Senegal vertrokken. Min of meer omdat ik me nog steeds vermaak bij en rond de tent.

24 december heb ik een wandeling van tien kilometer heen en tien kilometer terug gemaakt langs het strand. Met een Engelse motorrijder. Alleen zou ik het nooit gedaan hebben. Alleen al vanwege mijn lijf. Voeten ‘s ochtends in de bambutulo gezet en lopen maar. Als je kletst gaat lopen veel makkelijker ;-) De honden van Boboi waren meegelopen en waren bekaf. Het eind was waar de bootjes vertrekken naar Senegal.
Het was net of ik naar het uiterste puntje van de Vliehors was gelopen, met Texel aan de overkant. In dit geval dus Zuid-Senegal: Casamance. Bij een lokale bantaba twee uurtjes het middaguur afgewacht en toen terug. Op mijn tandvlees kwam ik aan. Maar wel een topdag gehad!!

“s Avonds wilde ik graag naar de nachtmis in Kartong. Dus gauw een bad, vijftien minuten relaxen in de hangmat en gaan maar weer. Naar M. in Kartong en daarna naar de mis. Het was heel bijzonder en om twaalf uur ‘s nacht belde ik Buba om me op te halen. Want in de pikdonkere nacht terug naar Boboi leek me wat overdreven ;-) In bed heb ik nog het volgende stukje geschreven voor ik als een blok in slaap viel..

24 december 00:00 uur Kerstnacht
De hangmat naast mijn tent wiegt me zachtjes heen en weer. Een half maantje hangt op zijn kant en schijnt tussen de palmbomen door. Golven spoelen af en aan. Een vogeltje piept. Krekels.
Ik ben net terug van de nachtmis in Kartong, het meest zuidelijke dorp in Gambia.
Het witte missiekerkje licht fel op in het duister. Het lijkt heel klein door de grote dennenboom die ervoor op de grond ligt (?). Spaarlampen verlichten het altaar dat bedekt is met een wit kleed. Maria en kindje staan in een hoek opgesteld. Er staat een stal met wat beeldjes voor in de kerk. Afgebakend met een rieten mat en een gordijn. Ervoor zitten kinderen. Verder is de kerk nog leeg. Dan komen er een stel tieners binnen, in Afrikaanse jurken en de jongens in Europese kleding voor zover mogelijk. Ze nemen voor in de kerk plaats. Langzaam stroomt de kerk vol. En al die tijd is het doodstil. Niet wat ik me bij een Afrikaanse mis voorstel. De dienst begint. De priester heeft achter het altaar plaats genomen en de kaarsen zijn aangestoken. Een man in wit pak steekt zijn armen in de lucht en kijkt de tieners vragend aan. Djembe’s en hoge schelle stemmen vullen de ruimte. ……


Tot zover Kerstavond. Ik ga proberen dit te plaatsen want je weet maar nooit. Fornjato! See you later!! liefs Tien

  • 26 December 2009 - 18:04

    Jesse:

    Lieve Tineke,

    Vanuit het koude Nederland een fijne kerst gewenst daar! Wel bijzonder om het zo mee te maken lijkt me...

    Groetjes aan de family

    Liefs Jesse

  • 30 December 2009 - 11:47

    Juul:

    Ha Tien, een goed uiteinde en mooi feestje! Wij zitten nu in de sneeuw(smeltend welliswaar maar toch....) Liefs juul

  • 31 December 2009 - 14:33

    RobSeg:

    Hoy Tineke
    Vanuit de sneeuw een gezellige jaar wisseling.En een heel gezond en goed 2010. Een dikke kus van mij en 2 poten van Sater en Salsa met wie het tot nog toe prima gaat.

  • 31 December 2009 - 14:40

    Andries Van Der Meer:

    He mama Africa, Wens je een goede jaarwisseling en een gezond 2010 zonder Isias of andere kwalen!

    Abaraka

  • 02 Januari 2010 - 07:21

    10-eke:

    Goedemorgen Tien, ik kom je een heel gelukkig en gezond 2010 toewensen, en hopen dat dit jaar je veel goeds zal brengen. Geniet van de zon, ik heb vanmorgen al sneeuw geruimd! kus 10-eke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

..altijd onderweg..

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 355455

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 08 April 2013

Gambia winter 2013

23 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

reis door schrijversland

14 November 2011 - 18 Februari 2012

Winter 2011/2012 Gambia

08 Juli 2011 - 29 Juli 2011

juli 2011 Naar de regen in Gambia

01 Oktober 2010 - 28 Januari 2011

2010/2011 Op herhaling in Gambia

02 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

july 2010 The Gambia

30 Oktober 2009 - 09 April 2010

2009/2010 Juf in Gambia

Landen bezocht: